‘Jullie hebben nog een uurtje? Kom dan maar even. Ik lunch wel wat later’. Bert had zojuist contact gezocht met Christa Bentum, directrice van Christelijke Basisschool ‘De Lichtboei’ in Oostwold. We verwachten dat Judah daar naar school zal gaan als we naar de regio verhuizen. Nu we een dagje huizen bezichtigen, is het fijn als ook ik haar en de school even leer kennen.
Recycling
Even later worden we hartelijk welkom geheten. ‘We zitten midden in een recyclingproject’, licht Christa toe als we langs een grote hoeveelheid oude elektrische apparaten lopen. ‘Het is een regionale wedstrijd. De school die wint, mag met de bovenbouw naar Nemo toe. Onze school staat tweede…’ In de directiekamer krijgen we een kop koffie en thee en Christa vraagt ons van alles over ons gezin en onze plannen om naar Groningen te verhuizen. Bert vertelt over de vele ideeën die hij heeft om hier in de regio bezig te gaan op missionair en diaconaal gebied. ‘De kloof tussen arm en rijk is groot; vaak werd in het verleden van alles van de mensen gevraagd en genomen. Wij komen niet om iets te vragen, maar om iets aan te bieden.’ Het is fijn om te merken dat Christa zo geïnteresseerd is en openstaat voor mogelijkheden om samen te werken.
Aanlegsteiger
Bert weet zich te herinneren dat de school als eerste school in Nederland bezig was met een aanlegsteiger voor bootjes, zodat kinderen die rond het water wonen met de boot naar school kunnen komen. ‘Ja dat klopt!’, reageert Christa. ‘Die is inmiddels klaar! Op de eerste schooldag kwamen er achttien kinderen met de boot naar school. Het jeugdjournaal was erbij om het te filmen!’ (Zie https://www.npostart.nl/POW_05188733 vanaf 11:51)
‘We gaan gewoon helpen’
Na de koffie en thee leidt Christa ons rond in het gezellige, nog maar tien jaar oude gebouw en stelt ons voor aan de leerkrachten die er zijn. Zowel Christa als de leerkrachten geven aan dat Judah meer dan welkom is om een dag te komen kijken, voordat we echt gaan verhuizen. Als ik vertel over de moeite die Judah ermee heeft om bij z'n vrienden vandaan te gaan, zegt een juf: ‘Dan gaan hem gewoon helpen hoor, om nieuwe vrienden te maken!’
Enthousiast vertelt Christa ondertussen verder over de projecten die er in school lopen voor mensen die in de knel kwamen of (dreigen te) komen door de crises uit de afgelopen jaren. Er is aandacht voor kinderen die last hebben van sociaal emotionele gevolgen van de coronacrisis, of die zich onvoldoende konden ontwikkelen in bijvoorbeeld taal- en leesvaardigheden. De school werkt mee aan meerdere maatschappelijke en sociale initiatieven om gezinnen te ondersteunen, mocht dit nodig zijn. Ook doet ze mee aan een ‘zwem veilig’-project, waarbij kinderen uit groep 5 en 6 in het zwembad leren wat ze moeten doen als ze in het water vallen, of als ze iemand anders willen helpen die in het water terecht is gekomen.
Oog voor uitdaging
‘Dat is Niek’, vertelt Christa en doet de deur van groep 6 open. ‘Hij is kortgeleden afgestudeerd en staat nu voor groep 6. Hij is zich aan het verdiepen in hoe we ons onderwijs af kunnen stemmen op meer- of hoogbegaafde kinderen.’ De kinderen uit de klas komen met hun lunchspullen naar buiten om ze op te ruimen. Meester Niek komt heel even bij ons staan en licht wat dingetjes toe. Onder het praten verliest hij geen van de kinderen uit het oog. Zodra de laatste haar spullen heeft opgeruimd, vertrekt hij met een vriendelijke glimlach terug naar de klas. Christa vervolgt: ‘Veel scholen zijn gefocust op kinderen die niet zo goed mee kunnen komen. Maar we vinden het erg belangrijk dat juist ook de kinderen die meer uitdaging aankunnen, de aandacht krijgen die zij nodig hebben.’
Executieve functies
In het gebouw is naast twee basisscholen ook een openbare bibliotheek aanwezig. ‘Soms nemen we de kinderen mee naar de bibliotheek om boeken uit te kiezen’, legt Christa uit. Ook vertelt ze nog dat ze visiteur is bij de Nederlandse Daltonvereniging en hoe ze verschillende daltonprincipes wil integreren in het onderwijs. ‘Veel executieve functies, zoals bijvoorbeeld plannen, kunnen kinderen nog niet zo goed; sommige dingen kunnen ze ook pas vanaf hun vijftiende – voor die tijd zijn de hersens daar nog niet klaar voor. Door de coronacrisis hebben kinderen hun executieve functies minder kunnen ontwikkelen. Als kinderen naar de middelbare school gaan, moeten ze wel in een bepaalde mate hun schoolwerk kunnen plannen. Daarom is het extra mooi om met weektaken te werken, waarbij kinderen begeleid worden in het opstellen van en reflecteren op hun doelen.’
Inspiratie en vertrouwen
Het is dat we op tijd bij een volgende afspraak moeten zijn, anders zouden we nog uren door kunnen praten over visie en mogelijkheden voor de kinderen in regio Oldambt. De ontmoeting maakt me enthousiast; op de school is iemand, samen met een hartelijk team leerkrachten, met visie en bevlogenheid bezig om kinderen op te leiden. Niet alleen met visie op de leerstof, maar met oog voor het hele kind. Het inspireert me en geeft me het vertrouwen dat Judah hier een warm nest gaat vinden. Dankbaar vertrekken we naar onze volgende bezichtiging.
Comentários